Teoretiske ståsted

Jeg arbejder ud fra en teoretisk pædagogisk-psykologisk forståelsesramme med særlig fokus på udviklingspsykologien, kritiske psykologi og den narrative tankegang.

For mig er samarbejdet med forældre og fagpersoner omkring et barn eller en børnegruppes trivsel det vigtigste punkt i min praksis.

Kritisk psykologi – en pædagogisk psykologisk retning indenfor nyere psykologi

Jeg arbejder ud fra den forståelse, at der i alle børn, familiers og fagpersoners dagligdag eksisterer forskellige muligheder og begrænsninger, som enten udfordrer, eller gør det lettere for den/de enkelte. I min rådgivning søger jeg, at undersøge de muligheder og begrænsninger som eksisterer, og forsøger at afdække hvordan vi eventuelt, kan gribe de muligheder, som viser sig, og arbejde med de begrænsninger som eksisterer. I den forbindelse er jeg optaget af at undersøge, afdække og rådgive ind i børn, familiers og fagpersoners deltagelsesmuligheder i de kontekster og fællesskaber de indgår i.

Udover den kritiske psykologi arbejder jeg ud fra min grundlæggende pædagogiske og psykologiske viden indenfor f.eks. nyere udviklingspsykologi og tilknytningsteorien.

Narrativ samtaleteknik

Mine samtaler foregår som oftest med udgangspunkt i narrativ samtaleteknik. Den narrative tankegang og praksis er, kort fortalt, en metode til at skabe nye, positive fortællinger og perspektiver på familiers, børns og fagpersoners liv. Denne tilgang insisterer på, at det aldrig er personen, der er problemet – det er altid problemet, der er problemet (kilde: DISPUK.dk).

I kan læse mere om hvordan og hvorledes jeg, i de fleste tilfælde, arbejder ud fra mit teoretiske ståsted i henholdsvis daginstitutioner og med pædagogisk fagpersonale eller i samtale med familier under fanerne ‘For fagpersoner’ og ‘For forældre’. 

Skriv til mig

51509548