Om mig

Velkommen til Småbørnskonsulenten, en nystartet virksomhed med særlig interesse og bred praktisk teoretisk erfaring indenfor småbørnsområdet.

Erfaring fra kommunal PPR og rådgivning i forskellige regi

Gennem min nuværende deltidsstilling som psykologisk konsulent i psykologteamet i PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), og tidligere erfaring som pædagog og rådgiver i bl.a. daginstitutioner og Børns Vilkår, har jeg tilegnet mig unikke indsigter, muligheder og erfaringer, som jeg i dag bruger i min vejledning med familier og fagpersoner.  Meget af min arbejdstid i PPR går med at sidde i møder med familier, lærere og ledere på skoleområdet. Desuden går meget af min tid med at udarbejde vurderinger af børns behov i institutionelle- og skolemæssige sammenhænge. Det kan give rigtig god mening i nogle tilfælde, men i langt de fleste tilfælde kalder det mest på en intervention i at udvikle den pædagogiske kontekst barnet indgår i, børnefællesskabets dynamikker og yde simple vejledning til forældre, som blot har behov for et enkelt råd eller to.

Jeg ved at man kan skabe en stor forandring for børnefamilier og kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer børnene indgår i, hvis muligheden for at skabe rum til ovenstående falder rettidigt. Det er efterhånden min erfaring, at det ikke er muligt indenfor de rammer som de fleste kommunale PPR afdelinger, for nuværende, er underlagt, inklusiv min egen afdeling. Jeg er træt af at vente på, at politikerne får omlagt forventningerne til PPR, således at vi får mulighed for at gøre mere af det, som virker, og kan gøre en forskel.

Passion og hjerte for småbørnsområdet

Derfor springer jeg ud i, at gå egne veje med det, som jeg ved giver mening for mange forældre, børn, pædagoger og ledere på dagtilbudsområdet. På baggrund af flere opfordringer fra forældre og pædagogisk personale på dagtilbudsområdet har jeg valgt at gå ned i tid, for at skabe mere plads til det som jeg virkelig brænder for indenfor det pædagogiske psykologiske område. Nemlig de små og mindre børn samt deres familier og det pædagogiske personale omkring dem.

Praksisnær vejledning med konkrete tiltag i hjem og daginstitution 

Mange af mine psykologfaglige kollegaer føler sig udfordret på, at yde rådgivning der er praksisnær med konkrete redskaber og tiltag, da de ingen erfaring har med at stå i det pædagogiske praksisfeltet selv. Der mener jeg selv, at jeg står med mange flere muligheder på hånden. Jeg har selv en baggrund som pædagog, og har arbejdet i praksis (på gulvet) i nogle år bl.a. i vuggestuer og børnehaver. Både som pædagog og psykologisk konsulent har jeg tilegnet med erfaring med pædagogiske praksisser, læringsmiljøer og børnefællesskaber  som både har vakt bekymring, men andre som bestemt også har været lærerige for mig at observere og føre videre til andre daginstitutioner.

Min pædagogiske psykologiske viden og erfaring kommer bl.a. fra min kandidat i pædagogisk psykologi samt diverse kurser og løbende intern og ekstern supervision. Jeg gør meget ud af løbende at styrke min pædagogiske psykologiske viden og selvudvikling ved f.eks. at dykke ned i nyere forskning, udgivelser og modtager/giver desuden løbende supervision som i høj grad bidrager til kvalitetssikring og selvudvikling.

Jeg har forsøgt at gøre det kort selvom fortællingen om mig og Småbørnskonsulenten indeholder meget mere.

 

 

____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Relevant erhvervserfaring og kurser (afgrænset): 

2017-nu: Psykologisk konsulent i psykologenhed, PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) 

  • Rådgivning i dagpleje og private og offentlige vuggestuer, børnehaver og skoler (0-18 år)
  • Pædagogisk psykologisk undersøgelse og udredning
  • Gruppeleder for trivselsgrupper for børn
  • Tværfaglig samarbejde med f.eks. ledere, tale/høre-konsulenter, fysioterapeuter, ergoterapeuter, og socialrådgivere
  • Kognitiv testning (bl.a. WISC-V og WPPSI)
  • Facilitering af pædagogiske udviklingsforløb
  • Modtaget og givet supervision

2016-2020: Rådgiver/Pædagog/Konsulent/ i Børns Vilkår, Familieværket, LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) 

  • Støttende og rådgivende samtaler til børn, unge, forældre og pårørende
  • Samværskonsulent
  • Støttende og rådgivende chat- og mailkorrespondancer
  • Pædagogisk praksis

Uddannelse: 

2015-2017: Kandidat i Pædagogisk Psykologi

2010-2013: Professionsbachelor uddannelse som pædagog, Peter Sabroe Seminariet

Efteruddannelse: 

2023-nu: Narrativ samtalepraktiker v./DISPUK (del af psykoterapeut uddannelsen)

2018-2023: Kurser 

  • 4 dages kursus i narrative samtaler v./ DISPUK – Martin Nevers
  • Neuropsykologisk og psykologisk undersøgelse af småbørn og børn med mental udviklingsniveau svarende til førskole niveau v./Jane Ewald, børneneuropsykolog
  • Gruppeleder for børn og unge v./ Psykiatrifonden (gruppelederuddannelse/kursus over to dage)
  • Supervision til andre faggrupper: Kvalificering i Supervision – Supervisionsprocessens kontekst, tilgange og muligheder v./ Benedicte Schilling, autoristeret psykolog
  • Udredning af socio-emotionelle vanskeligheder ved børn v./ Nina Madsen Sjö, specialist i neuropsykologi
  • Forebyggende, skolebaserede indsatser i forhold til børn med socio-emotionelle vanskeligheder v./  Nina Madsen Sjö, specialist i neuropsykologi
  • PLAY-AGENT certifikat – v./ The LEGO Foundation
  • Børn med særlige behov v./ Helle Overballe Mogensen
Skriv til mig

51509548